Apple har mognat från att först vara rebell och sedan magisk produktpresentatör med genombrott som iPod, iPhone och iPad. Nu är det hög tid att sluta förvänta sig sanslöst nyskapande produkter från Apple varje säsong. Apple har nästan omärkligt transformerats och växt upp under åren med Tim Cook och börjar öppna upp mot omvärlden på fler plan än tidigare.
Bara för att många nystartade företag målar upp fantastiska förväntningar så betyder inte det att de faktiskt kommer att fästa i verkligheten och egentligen är det vi vill ha och behöver. Inte minst gäller detta trenden med helt onödiga uppkopplade produkter. Apple som världens största företag har inget behov av att spela detta spel.
Så länge Apple fortsätter att vårda och integrera de nya tekniker och funktioner som tas fram genom produktsortimentet så kommer vi att fortsätta bygga våra personliga teknikplattformar på lösningar från Apple. Men det gäller att inte tappa bollen och låta uppdateringar halka efter alltför länge. Helheten i erbjudandet och att stadigt öka antalet trogna kunder är nyckeln till Apples framgång.
Det nya mer öppna Apple laborerar med hur mycket som kan och bör berättas om det som ligger runt hörnet och hur djupgående ny teknik och nya metoder nyttjas av Apples produkter och tjänster. Det kommer förhoppningsvis betyda att det finns mer att fördjupa sig i mellan Apples traditionella produktsläpp och visst kommer det att dyka upp genombrottsprodukter från Apple även framöver.
”So do I miss the romance of the big, shocking reveal? I do. But we don’t live in that era anymore. In this era, perhaps Apple should start playing even less coy about what it’s working on next.”