iPad Air 2

Under det senaste kvartalet sålde inte iPad i lika många miljoner exemplar som motsvarande kvartal föregående år. Uppfattningen att iPad på något sätt skulle vara en besvikelse försäljningsmässigt ger Applekritiker luft under vingarna. Men det handlar helt enkelt om att iPad håller så hög kvalitet att de tickar på år efter år efter år.

Apple iPad

Min egen iPad från April 2010 har först under de senaste månaderna börjat lida av sämre batteriprestanda. Den gör fortfarande sitt grundjobb med webb, mejl och wordfeud. Däremot är det fler och fler appar som inte går att uppdatera, när iOS 5 är det hetaste som går att ha på den. Därför ligger en ny(are) iPad högt upp på min önskelista.

De förbättringar som kommit för iPad under senare år har inte känts tillräckligt angelägna för tillräckligt många för att motivera ett uppköp. Bättre kamera och Retinaskärm har inte varit nog starka incitament för att byta ut en iPad som för det mesta lever ett stillsamt liv hemma i trådlöst nätverk. Däremot är kamerautveckling och Touch ID sådant som har uppenbar nytta för en iPhone som får hänga med överallt.

Men ett skifte är på gång och många lär vilja uppdatera både Mac och iPad inom kort, för att bättre hänga med iPhone och de fördelar som enkel delning mellan enheter och operativsystem ger, med iOS 8 och OS X Yosemite tillsammans med iCloud.

Apple följer noga hur våra Appleprylar används och vi kommer säkert att få se en våg av försäljning när de första generationerna iPad snart nått gränsen för att kännas riktigt användbara. Med mer än 237 miljoner sålda iPad kommer sedan allt starkare utbytesvågor för varje ny generation.

”What you do see is that people hold onto their iPad longer than they do a phone. Because we’ve only been in this business for four years, we don’t know what the upgrade cycle will be for people.”

–Tim Cook, Apple CEO