Det kommer en lågkonjunktur, det gör det alltid. Var den slår till först och var den drabbar hårdast vet vi inte. När den enorma kinesiska marknaden tappade fart och dollarkursen ökade priserna utomlands fick Apple sänka sina säljprognoser. Något som skapat många teorier om alla möjliga problem, bland de som är snabba att peka finger åt Apple.
Men i det längre perspektivet så har Apple redan klarat av två rejäla världsekonomiska smällar, sedan Steve Jobs återkomst som vände ett konkursmässigt Apple till en växande gigant.
Den första smällen var dotcomkraschen 2001 och den andra den globala recessionen 2009. Apple tog sig igenom båda dessa lågkonjunkturer, inte genom att sänka priser och kvalitet, utan genom att hålla fast vid ständig utveckling och höga marginaler.
Daniel Eran Dilger går igenom Apples historia med nya produkter som oavsett konjunktur lyckats bita sig fast och expandera, när konkurrenterna fått se sina vinster och marknadsandelar sjunka. Som alltid är det den enorma användarbasen och det värdeskapande ekosystemet som är basen för Apple.
”If the global economy enters another extended downturn, it will be Tim Cook’s first recession as CEO of Apple. But Cook witnessed both of the recessions described above while working under Steve Jobs in the period between Cook’s arrival at Apple in 1998 and Jobs’ passing in 2011.”