Apple säger i sin senaste reklamfilm för iPad Pro rakt ut det som man tidigare bara antytt. iPad Pro är (med tillbehör) att betrakta som en dator. Detta bör i sin tur betyda att iPad Pro kan ersätta den åldrande MacBook Air som ingångsmodell.
MacBook Air dras fortfarande med lågupplöst skärm och har inte fått mycket kärlek från Apple på sistone. Det ska bli intressant att se hur Apple uppdaterar och positionerar MacBook och MacBook Pro framöver för att täcka in produktmatrisen om MacBook Air försvinner.
Själv är jag definitivt inte såld på idén med iPad Pro som ersättare för en dator utan anser att iPad har sin egen nisch som ett komplement med det som den gör mycket bättre än en dator. En iPad går absolut att hantera som enastående enhet även för produktivitet men det är helt klart inte så användandet i allmänhet ser ut idag.
Att kombinera tangentbord och touchskärm är inte helt lätt rent ergonomiskt och konceptmässigt. En iPad gör sig bäst som handhållen och en iPad Pro gärna liggande som ett skissblock för design. I princip har Apple med detta synsätt på iPad Pro kapitulerat för den dualistiska modell som Microsoft Surface Pro representerar.
”It’s not exactly a convincing line of thought; iPads are still much better for watching Netflix, web browsing, and playing games than they are for editing documents.”
”Explaining to consumers how an iPad can be a PC replacement and, at the same time, a new take on desktop computing has always been one of Apple’s toughest propositions.”