Pivot har inte minst genom komediserien Silicon Valley blivit ett begrepp även utanför entreprenörsvärlden. Pivot innebär en omsvängning där ett företag kliver in på en helt ny marknad med en ny affärsmodell. De enorma summor som Apple nu satsar på forskning och utveckling kan sikta mot en rejäl pivot för att ta sig an framtiden efter det att iPhone nått sin topp.
Apple har i förhållande till sin omsättning tidigare haft en relativt blygsam budget för forskning och utveckling. Samma kärntrupp av ingenjörer och designers har använts för att i tur och ordning lägga sin energi på utveckling av Apples olika plattformar.
Neil Cybart har tittat närmare på Apples stora satsning under senare år och kommer med tre olika förklaringar till den höga nivå företaget lagt sig på. Apple verkar enligt Neil redo att omdefiniera sig själv och sin marknad på ett verkligt genomgripande sätt.
Den stora satsning på forskning och utveckling som Apple gjort under senare år tycks sikta mot en helt ny produktkategori i massiv skala. Det enda som passar in riktigt bra i den analysen är Project Titan. Apples hemliga elbilsprojekt.
Här verkar det inte handla om att bara doppa tårna lite försiktigt i en för Apple fram tills nu främmande marknad. Det ser istället ut att bli en massiv satsning på en i hög grad egenutvecklad produkt som för att lyckas verkligen måste vara revolutionerande i förhållande till den klassiska fordonsindustrin.
”I don’t consider Titan to be just another project that Apple has been tinkering around with in the lab for years like an Apple television set or Apple Pencil. Instead, Project Titan is much more about building a foundation for Apple that will literally represent the company’s future.”