Apples senaste kvartalsrapport som för första gången på länge inte visade ständigt uppåtriktade kurvor vad gäller hårdvaruförsäljning satte istället fokus på tjänstesidan. Apple Music, iCloud och annat som knyter ihop Apples olika produkter blir en allt viktigare faktor för att skapa trogna kunder.
Men i detta finns ett problem. Apple är organiserade för att ta fram högklassiga teknikprodukter som släpps cykliskt. För att skapa livskraftiga tjänster krävs ständig iteration och anpassning även gentemot verkligheten utanför Apples kontroll. Apple har inte rätt kultur och organisation för detta vilket gör att tjänstesektorn blir lidande.
Apple har framgång med sina tjänster främst genom styrkan hos sina attraktiva produkter. På egna meriter skulle de inte klara av konkurrensen från de bästa alternativen på marknaden som drivs och utvecklas mer agilt och anpassningsbart.
Ett Apple som växlat ned en aning från ständig tillväxt för iPhone behöver bli betydligt vassare när det kommer till att förtjusa sina kunder med solida tjänster som håller samma höga standard som de Appleprylar vi så gärna vill använda.
”Apple will not fix the services it already has, or deliver on the promise of the services its hardware might yet enable, unless a new kind of organization is built around these services that has a fundamentally different structure, different incentives, and different rhythms from Apple’s device teams.”