Jag älskar Spotify. Sedan jag började betala min månadsvisa musikskatt för Spotify Premium så har jag knappt rört dinosaurien iTunes. Jag förstår att det varit ett tufft jobb att komma in på den amerikanska marknaden. Jag förstår att Spotifys deal med Coca–Cola är viktig för spridningen och bra business men det är inte något som engagerar mig som användare och fan till Spotify.

Det som behövs är mer fokus på kärnan i Spotify. Appar för att hitta och dela musik är bra och viktigt men jag vill även ha bättre verktyg i Spotifys egna app för att hantera min egen musiksamling och musikhistoria med Spotify.

Jag vill ha ett bättre sätt att sortera och organisera spellistor och ett bättre sätt att visa favoritalbum från artister jag alltid återkommer till. Spotify borde även utnyttja användarnas kunnande och återkoppling för att förbättra innehållet. Jag skulle vilja kunna flagga för om en artist eller grupp som råkar ha samma namn som en annan har hamnat fel.

Jag vill att ursprungligt releasedatum ska anges för album istället för det år som just denna upplaga av albumet gavs ut. Sist men inte minst är det hög tid att släppa en app för Spotify till iPad. Det är snart tre år sedan Spotify släpptes till iPhone och dröjsmålet för iPad är rent pinsamt.

Snart klarar inte min till musikmaskin dedikerade Mac mini G4 i vardagsrummet systemkraven för Spotify och då vill jag kunna använda en iPad som musikspelare istället. Så snälla Spotify, lite mindre business och mer leverans av grundläggande funktionalitet tack.

Spotify. iPad. App. Nu.

”Spotify’s technology is innovative and its abilities to anticipate what music fans want is superb. The company is building an audience by delivering a good experience. When they stick to nuts and bolts of operating a music business, they’re fine.”