Eftersom jag den gångna veckan varit ute på jobb i Västerbotten, så passade jag på att ta en sväng till Umeå för att kolla in invigningen av Grafits nya Apple Center i Umeå.
Fem minuter innan öppning står en liten skara och väntar på att täckelset ska falla innanför skyltfönstret.
Alldeles lagom tajmat till öppningen kryllar folk fram från alla håll. Den korridorlika och från början nedsläckta butiken fylls snabbt med besökare. Här visas på begränsad yta en stor del av Apples sortiment på sedvanligt smakfullt sätt.
Patrick Jonsson från Grafit assisterar Apples Nordenchef Oscar Bjers vid klippandet av det Julhandelsinspirerade röda bandet.
När detta var avklarat, hela butiken öppnad och ljuset kommit på så passade jag på att få en pratstund med den alltid lika trevlige Oscar. Det är inte jag på bilden, jag hade en käck arbete–på–väg–mundering i illgulgrönt med breda reflexer på mig, kommen som jag var direkt från GPS–inmätning av nedgrävd bredbandskabel. Vad gör man inte för att synas!?
Nu är det som bekant inte alldeles lätt att få information om vad Apple har för planer. Mina funderingar kring svenska iTunes Music Store och frånvaron av TV–reklam för Apples produkter får därför stå obesvarade än ett tag.
All heder åt Patrick och gänget på Grafit som tagit på sig uppgiften att sprida lite Appleljus till de expansiva städerna Umeå och Luleå. En stark satsning som säkert kommer att betala sig.