Idag är det fem år sedan försäljningsstarten för iPad. Steve Jobs presenterade iPad vid ett special event 27 januari 2010 och omdömeslösa kritiker var skeptiska till denna nya pryl från början, men de fick snabbt ge sig när iPad visade sitt rätta jag i händerna på ivriga köpare.
Vid introduktionen 2010 berättade Steve Jobs att 250 miljoner iPod sålts från start. Fem år senare har mer än 250 miljoner iPad sålts och Apple dominerar denna kategori rejält, trots vikande försäljningssiffror under det senaste året.
Min egen iPad som en kompis köpte i New York inte långt efter premiären, har hängt med otroligt länge trots att många appar inte går att använda med iOS 5 som är det senaste den klarar av. Under förra året gav batteriet upp, men det har jag tänkt byta ut, om inte annat så för att se hur länge en iPad egentligen kan leva.
- The iPad turns five: A look back at all nine of Apple’s tablets | Ars Technica
- Living With: Five years of the iPad | MacNN
- The iPad’s 5th anniversary: a timeline of Apple’s category-defining tablet | The Verge
- On its 5th anniversary, Apple’s iPad remains world’s best tablet, but tablet market is due for change
Idag klarar en iPad så mycket mer än förr, men ibland önskar jag att det fanns en fullstor modell som var lite enklare och lite billigare för vardagsanvändning. Det tror jag skulle sätta bättre snurr på försäljningen genom uppdatering för de som fortfarande är nöjda med sin fleråriga iPad.
”The first model was thick, with a rounded back, and lacked any cameras. Critics decried it as a giant iPod touch, but consumers embraced it, seeing it as a viable low-cost PC alternative.”