Android är en fragmenterad röra som verkligheten hunnit ikapp i nådens år 2012. Affärsmodellen för Android gynnar i stort sett bara Google och knappt det. Android är i trubbel på många fronter men det är tre omständigheter som är helt avgörande.

  • Den första är att Android i princip bara kan uppdateras vid köp av nya produkter och även bland dessa är det ytterst få som stödjer den senaste versionen. Drygt 86 procent av alla enheter med Android tuffar på med en äldre version av operativsystemet.
  • Kopplat till det första problemet kommer en riktig knäckfråga. Med så många olika versioner av operativsystemet och så många olika tillverkare och format på Androidenheter så kostar det rejält mycket att utveckla och supporta appar till Android. Som lök på laxen är det få Androidanvändare som vill betala för bra appar i den mån sådana finns.
  • Det tredje stora problemet är att Android på surfplattor inte har en chans mot iPad med  sitt väl utvecklade ekosystem av appar och tillbehör. Androids kusin Kindle från Amazon är den enda plattapryl som lyckats vara attraktiv och detta genom att bryta med Android och Google och skapa sitt eget ekosystem.

Apples produktcykel med långlivade modeller som kör den senaste versionen av iOS blir för varje år som går ett mer attraktivt val för alla parter. Konsumenter, utvecklare, tillbehörstillverkare och mobiloperatörer vinner alla på den mer robusta marknaden för Apple och iOS. Till och med Google tjänar mer på iOS än på Android. Sedan återstår att se hur väl Microsoft lyckas som tredje alternativ på marknaden för mobila enheter med Windows Phone 7 som en innovativ utmanare till Android och iOS.

”iPhone owners can boast about all the latest, greatest stuff Apple has in its OS. Android users are stuck with an OS that’s a year behind.”