Jag måste erkänna att jag är förtjust i hur Samsung i sina reklamfilmer driver med köande Applefans. Å andra sidan har inte Samsung visat upp några särskilt säregna funktioner hos sina mobiler i reklamkampanjen. Förutom då i den senaste reklamfilmen för blaffiga Samsung Galaxy Note med pekpinne som visades under Super Bowl 2012. Men å andra sidan, vem vill egentligen ha en jättemobil med en pinne?

Det krävs rejäla clownbyxor för att peta ned en Samsung Galaxy Note i byxfickan. Vid premiärdagen för iPhone i Sverige testade en kollega att ha en iPhone 3G i frontfickan på jeansen. Domen blev hård och direkt, den är för stor. Med iPhone 4 och iPhone 4S har Apple hittat en perfekt balans mellan storlek på skärm och storlek på hela mobilen.

Redan vid introduktionen av iPhone 2007 gjorde Steve Jobs processen kort med tanken att en pekpinne skulle duga för att interagera med mobilen, vilket var det som gällde för den tidens smartmobiler.

”Out of all Steve Jobs’ quotes about technology, I feel his famous “if you see a stylus, they blew it.”, referring to anything with a touch screen, was perhaps his most spot-on.”