Andy Ihnatko har författat tänkvärda tankar om Apple i nära nog en evighet. I sin senaste spaning önskar Andy att Apple skulle låta sina utmärkta designers få ta ut svängarna rejält och designa saker som inte har något med Apples kärnverksamhet att göra. Som exempel på extrem Appledesign för sin egen skull tar Andy upp Apple Design Award och det sköna pris som vinnarna av denna ärofyllda utmärkelse får, en silvrig kub med inbyggd dold elektronik där Appleloggan lyser upp vid beröring.

Önskan efter inte helt nödvändiga Appleprodukter har visat sig genom vurmen för att bära en iPod Nano som klumpigt armbandsur. Varför inte istället låta Apples designers göra ett armbandsur, eller en korkskruv, eller något lika onödigt men säkerligen praktiskt och vackert under Apples paraply.

”Once a year, let someone do any silly product they want, so long as it can be sold in Apple stores for $50 or less. Let’s not lose our heads here. I’ve been replaying Apple’s product history and the only truly silly product I can think of was the 20th Anniversary Mac. It was definitely cool for coolness’ sake, but at an MSRP of $7500, it was only an impulse buy to those who happen to have their own personal air force.”