Genom att bryta ut iPod touch från övriga iPod–familjen vid gårdagens presentation av resultatet för tredje kvartalet 2009, framstår trenden klart. iPhone och iPod touch säljer allt bättre medan vanliga iPodmodeller tappar i försäljning. iPhone ökade med hela 626 procent från föregående år.

iPod touch har ökat sin försäljning med 130 procent från samma period för ett år sedan medan hela familjen iPod tappat sju procent. Försäljningsminskningen för enklare och billigare iPodmodeller är därigenom betydligt större än dessa sju procent. Utvecklingen kommer säkerligen att fokuseras än mer på Apples touch–produkter framöver med denna tydliga trend.

iPod classic lär bli utfasad när lämpliga hårddiskar försvinner från marknaden. iPod nano och iPod shuffle har däremot en given plats även i fortsättningen som små, lätta och oömma musikmaskiner. iPod är även en bra inkörsport för nya användare. Hälften av alla som köper en vanlig iPod är förstagångsköpare. iPod dominerar dessutom hela marknaden för MP3–spelare med en marknadsandel på hela 70 procent.

”This is one of the original reasons we developed the iPhone and the iPod touch. We expect our traditional MP3 players to decline over time as we cannibalize ourselves with the iPod touch and the iPhone.”

– Peter Oppenheimer, Apple COO