Stu Maschwitz har koll på vilken sorts talang och vilken sorts system som krävs för avancerad färghantering till film och video. I en lång artikel går han igenom sina intryck av nytillskottet Color till Final Cut Studio 2.

Color är resultatet av Apples uppköp av nischföretaget Silicon Color oktober 2006. Deras programsvit FinalTouch var skräddarsydd för att fungera ihop med Apples tyngsta hårdvara. Kostnaden för FinalTouch program för färgjustering sträckte sig mellan 1000 USD (SD) ända upp till 25000 USD (2K). Nu fås samma funktionalitet på köpet med Final Cut Studio 2 när Color ingår i paketet.

”Color is such a huge program, it should cost as much as Final Cut itself”
Graig Syverson

Stu berättar även lite mer om det hårda och svåra jobb det är att vara ljussättare. Även om Color nu följer med i Final Cut Studio så är det verkligen ingen lek att klara själva hantverket. Dessutom kräver Color rendering av korrigeringar innan visning.

”Are you going to use it? I think for most folks the answer will be a definite ”maybe.” But with a few more features, and a more dynamic link-up between FCP and Motion, Color could become the single most exciting thing for filmmakers since Final Cut itself.”