En del blir aldrig helt nöjda, så är det. Andra vill inte ens för en sekund känna sig det minsta lilla tillfreds när något positivt händer, utan måste börja gnälla direkt. Gårdagens tillkännagivande från EMI och Apple är ett perfekt exempel på det ovanstående.

Jag vill inte ens börja rada upp de många positiva aspekterna med möjligheten att köpa musik med betydligt högre kvalitet än idag utan DRM–hinder. Fördelen med att kunna göra detta val är uppenbar för de som länge efterfrågat denna möjlighet.

Att sedan inte alla skivbolag är med från start är inte det minsta konstigt. Någon måste gå före och visa vägen. Finns det ett värde med detta initiativ så kommer de andra säkert att följa efter. Konsumentmakt är en mäktig kraft.

Till och med den norske konsumentombudsmannen Torgeir Waterhouse tycker att EMI:s och Apples positiva uppgörelse bör applåderas. Att det sedan finns andra konsumenträttsliga frågor kring iTunes Store som ännu inte är lösta i Europa är en annan femma. Problemet med interoperabilitet och krångliga kopieringsskydd är i alla fall ett steg närmare den allra mest uppenbara lösningen.

Apple Gazette har en bra replik till en riktig gnällartikel från Engadget och Gizmodo listar lite mindre kända fakta kring EMI:s initiativ.