Creatives VD Sim Wong Hoo ger sig inte. När det går dåligt för Creatives musikspelare så skyller man på marknadsledande Apple. Efter en satsning värd 100 miljoner USD för att marknadsföra varumärket Zen, samt en kvartalsförlust på 114 miljoner USD, går man in för att stämma Apple för patentintrång.

Detta kan visa sig bli en kostsam historia för Creative. Skulle Apple vinna måste Creative inte bara betala sina egna rättegångskostnader, utan även Apples.

Arik Hesseldahl har några råd att ge Creative: Skär ned antalet modeller från ett förvirrande antal av tjugofyra till sex; tre flashbaserade och tre hårddiskbaserade, alla med olika kapacitet. Detta recept har visat sig fungera bra för för marknadsledaren Apple.

Cristopher Breen har valt att illustrera den senaste episoden i följetongen Creative mot Apple genom en liten historia om bonden Steve och bonden Sim. En klart läsvärd och rolig analogi. Såhär börjar sagan:

”Once upon a time there were two farmers, Farmer Steve and Farmer Sim, who produced grapes in a beautiful silicon valley.”