Det går bra för Apple nu, man gör rätt saker på i stort sett alla områden. Försäljningen ökar och aktiekursen rusar. Men någon gång framöver kommer man att stöta på problem och bakslag. Hur ska Apple agera för att fortsätta ligga före sina konkurrenter? Om någon (läs Microsoft) skulle satsa tillräckliga resurser så kan till exempel guldkalven iPod stöta på seriös konkurrens.
Denna mycket läsvärda krönika från Vern Seward försöker ge ett svar på vad Apple bör göra och vad de inte borde ge sig in på.
Att lyssna på analytiker som vill öppna upp och licensiera ut Mac OS X, iPod och iTunes är inte en väg framåt. Det som krävs är att fortsätta hitta på sådant som är uppenbart smart när man väl ser det, men som ingen annan satt fingret på tidigare.
”In order to keep that momentum, to keep the breeze blowing in from the apple orchard, and not from the local landfill, Apple has to keep its product line fresh, keep the competition guessing, zig when they expect a zag.”
Vern ger tips på hur iPodkonceptet skulle kunna förbättras genom trådlös anslutning (WiFi, Bluetooth) för att kunna synka ihop ännu fler mediakällor på ett transparent vis.
Vidare går han in på det som inte minst jag spekulerade friskt kring för några månader sedan. Apple borde göra något helt nytt med Tabletkonceptet. En liten skärm som låter användaren flytta hela sin arbetsmiljö mellan olika datorer utan krångel. Ett intressant sådant forskningsprojekt står IBM för med SoulPad som utnyttjar en iPod för att göra just detta.