Apropå Apples hopplösa efterblivenhet och omedelbart förestående undergång, så har Jason Snell tittat på bakgrunden till varför teknikjournalister och marknadsanalytiker älskar att uttala dödsdomar över vår favorit bland fruktförhärligande företag. Det första grundläggande missförståndet utgår från att Apple skulle vara till för att roa oss med fantastiska trolleritrick där magiska prylar skapas på scen till allas förtjusning och förfasande.
Helt objektivt så har Apple varit mästerliga på att lansera sina produkter med maximalt showmannaskap. Det har skapat ett sug efter fler kickar med revolutionerande produkter. Sanningen är att riktigt revolutionerande nya produkter inte kläcks fram varje år. Just nu är hela konsumentelektronikmarknaden inne i en fas där det som finns visserligen är helt fantastiskt på många sätt, men mestadels poleras och finslipas utan några större nyheter.
Den andra delen som handlar om aktiemarknadens reaktioner på vinstrika företag som ångar på som tåget, har att göra med den speciella logik som gäller för detta moderna pyramidspel. Det är inte tidigare resultat eller stabil och hög vinst som premieras. Det enda som räknas är tillväxt och ju mer marknadsdominerande ett företag blir desto sämre ser utsikterna ut för snabb tillväxt.
Hetsen att klämma fram bärbar elektronik (iWatch) har ingen riktig bas i det som genererar intäkter och vinst för de dominerande krafterna Apple och Samsung. Marknaden för smartphones är motorn i maskineriet och bärbara prylar kommer under överskådlig tid att vara tillbehör till smartphones. Det är viktigare att få till denna nya kategori prylar rätt, än att vara först på marknaden med en klumpig nördklocka.
Apple är inte särskilt upphetsande just nu när det gäller underhållningsvärdet, men oj så snabbt det kan ändra sig, när nästa steg ska tas.
”People want to be entertained by dramatic new product announcements and financial types are obsessed with future growth.”