iOS 7 iPhone 5

När iPhone släpptes 2007 med iPhone OS 1.0 var både hårdvaran och mjukvaran på gränsen till det som gick att åstadkomma. Sedan dess har hårdvaran utvecklats stadigt men iOS har i grunden hållit sig till samma sorts effekter och animationer som från början. Det här har delvis varit nödvändigt för att hålla ihop generationer av iPhone under den förväntade livslängden på två år innan det varit dags att byta upp sig till en nyare modell.

Med iOS 7 släpper Apple greppet bakåt och introducerar avancerade grafikintensiva effekter som lager, oskärpa, transformationsanimationer och parallaxförflyttningar i gränssnittet. Sådant som inte enkelt går att kopiera med webbteknik och äldre standardhårdvara.

Det här innebär att konkurrenterna som genom Moores lag (stadigt ökad processorkraft) kunnat knappa in på den upplevelse som iOS erbjuder, plötsligt är rejält omåkta än en gång. Det är ingen barnlek att hantera avancerade grafiska effekter i realtid i ett touchgränssnitt. De som försöker riskerar dessutom att få tidskrävande hinder i vägen genom Apples patentförsvar.

Marco Arment har beskrivit detta insiktsfullt i ett inlägg som karakteriserar iOS 7 som ett starkt defensivt drag av Apple som har teknikmuskler nog att producera den hårdvara som krävs. Alla utvecklare värda namnet fokuserar nu dessutom stenhårt på att utnyttja allt nytt godis i iOS 7 och låter (eventuell) utveckling för andra statiska plattformar sacka efter.

”Apple’s competitive message to developers during the keynote was clear: iOS is doing great, it’s the best platform to build apps for, and you don’t need to think about other platforms.”

Allen Pike går på samma linje när han beskriver hur Apples mjukvara och hårdvara går hand i hand för att än en gång peta ned konkurrenterna ett par pinnhål.

”iOS 7 was clearly designed to show off what’s possible in 2013. As a side effect, they’ve embraced conventions that will be hard to emulate with commodity hardware or web tech.”