Aktuella läromedel för skolan är ett universellt problem. Att hantera slitna läroböcker av skiftande kvalitet och ålder är något som de flesta skolor och lärare brottas med. Att införa bärbara datorer i skolan utan en plan för hur de ska användas är definitivt inte en lösning på något problem utan innebär endast ytterligare en kloss som ska släpas mellan hem och skola. Lärandet blir definitivt inte bättre av att lämna elever i sticket med att kopiera innehåll utan sammanhang från Wikipedia för sina skoluppgifter.

Att Apple med sin satsning på nya läromedel har utgått från iPad är helt rätt. Det finns en klar pedagogisk fördel med att ha någotsånär linjär text i ett bokformat. Typografi och bokdesign har utvecklats under flera hundra år för att fylla sin uppgift och är inget som har ersatts av något som fungerar bättre. Däremot behöver inte en bok bestå av fyrahundra sidor döda träd och väga två kilo. Att släpa på tunga böcker är inget självändamål för lärande när det går att samla en trave böcker i en iPad.

Det finns självklart en mängd problem och invändningar med den modell som Apple valt för sin läromedelssatsning med iBooks och hur det faller ut får framtiden visa. Helt klart är åtminstone vilken fördel Apple har av att ha så mycket färdigutvecklat för att få ihop en sådan här satsning. Nya iBooks, iBooks Author och iTunes U släpptes och gick att ladda ned gratis direkt. Att registrera sig som gratisutgivare för böcker framtagna med iBooks Author genom iBooks går på fem minuter.

Det centrala för att detta ska lyfta är just att det är så lätt att komma igång med iBooks Author och att det finns en möjlighet att publicera gratis. Väldigt många kommer att prova på att göra större eller mindre interaktiva böcker och det ger i sin tur impulser för fler att haka på. En annan faktor är om detta främst kommer att beröra USA eller om det även satsas på att få fart på publicister här hemma. iBooks har verkligen inte fått särskilt mycket kärlek här i Sverige även om det börjat lossna något på senare tid.