Jag var bortrest under den värsta stormen kring Final Cut Pro X och blev när jag läste in mig på ämnet så rykande förbannad på Apples klumpiga hantering av hela affären att jag inte kunde klämma ur mig något vettigt att säga. Apple har sin mest lojala skara användare bland professionella mediakreatörer och borde skämmas över det sätt man körde över dessa på och samtidigt skapade massor med badwill för sig själva.

Final Cut Pro X borde släppts som Final Cut X och visat på utvecklingsvägen för Final Cut Pro. När de nödvändiga proffsfunktionerna var färdigutvecklade kunde Final Cut Pro X ha släppts, med en möjlighet att använda mer traditionell redigering för den stora mängd projekt som kräver det. Apple hade på detta sätt fått sälja Final Cut X till semiproffs, avancerade amatörer och till proffsgänget, som för en billig penning kunde fått bekanta sig med nya sätt att hantera mediaintag och redigering.

Som bekant fick Apple göra en pudel och låta den tidigare marknadsledande Final Cut Pro 7 halvt få finnas kvar i sortimentet. Final Cut Pro X får chansen att mogna till och visa vad den går för och om den är stabil nog att användas för proffsproduktion. Tiden får avgöra hur stor eller liten skada den klumpiga premiären orsakat och om Final Cut Pro X kan vara ett alternativ för proffsredigering.

Men hela historien kring Final Cut Pro X, den raska nedläggningen av Xserve och liknande episoder, har fått många att tvivla på Apples ambitioner vad gäller att serva proffsmarknaden med rätt verktyg framöver. Ett talande exempel är att Apples avdelning med exempel från professionell produktion inte uppdaterats sedan november 2009.

Det finns mycket att läsa i ämnet men Dave Girard har tagit ett lite större grepp om den grundläggande frågan och kommer med lugnande besked i en mycket läsvärd artikel. Apple må vara klumpiga och fast i lite väl mycket strategitänk och hemlighetsmakeri ibland, men vad gäller de grundläggande verktygen för produktion, operativsystem och datorhårdvara, finns inga tecken på att Apple sviker.

”With all the negative press that FCP X is getting, the uncertainty surrounding Apple’s desktop operating system, and the permanent culture of secrecy, people need to back out a bit and see the big picture: everything still points to business as usual for creative pros on OS X. I feel for those video editors who got caught in the fault lines of Apple’s prosumer strategy, but it’s way too early for creative professionals on OS X to hit the panic button.”