Apple har släppt fyra nya reklamfilmer för iPhone 4 där FaceTime fortsätter att vara i centrum. Många har sett snett på Apples satsning på videosamtal och kallat det gammal skåpmat, något vi här i Europa haft tillgång till länge. Men det är en enorm känslomässig skillnad när videosamtalsfunktionen görs rätt med hög kvalitet på en stor skärm istället för att visas upp som en frimärksstor teknikgimmick.

Största fördelen för Apples del är helt klart marknadsföringsmässig, genom att visa upp starka personliga ögonblick som griper tag i djupa känslor. Apples reklam för iPhone 4 är så långt från teknikfokuserande specifikationsrabblande och glittrande låtsasreklam som det bara går att komma.

MG Siegler från TechCrunch har skrivit en utmärkt artikel som beskriver styrkan i den typ av marknadsföring FaceTime möjliggjort för Apple. I artikeln jämförs Apples reklam med den känslosamma pitch som Don Draper i Mad Men gör för Kodaks karuselldiaprojektor.

”The pitch starts out with two execs from Kodak acknowledging that creating an ad around this “wheel” is hard because “wheels aren’t really seen as exciting technology, even though they are the original.” Draper fires back, “Technology is a glittering lure. But there’s the rare occasion when the public can be engaged on a level beyond flash. If they have a sentimental bond with the product.

”It shouldn’t be surprising that Apple hired Hollywood director Sam Mendes (American Beauty,Revolutionary Road) to direct this commercial. Levels of sentiment that people often feel while watching movies rarely, if ever, travel over to advertising. But they have in this FaceTime commercial, just as they have in Draper’s Kodak presentation. It’s as if the Apple commercial borrowed a page out of the playbook that Draper was talking about in that episode.”