Apples event där alla räknar med presentation av en Apple Tablet ligger bara ett par dagar bort. Helt klart har ryktesmaskinen denna gång gått minst lika varm som inför presentationen av iPhone. Alla verkar ha en åsikt om det vi egentligen vet väldigt lite om.

The Macalope tar en riktigt avslöjande titt på vad som händer när det blir alldeles galet just vad gäller rykten. PCWorld verkar helt ha tappat vett och sans i sina omdömen om något ingen utom de närmast inblandade vet något säkert om.

Gizmodo har däremot haft ett par riktigt vettiga artiklar om vilka principer som bör ha påverkat utvecklingen av Apples Tablet. Apple utvecklar precis som den övriga branschen en mängd prototyper och möjliga produkter för framtiden, skillnaden är att de inte ängsligt visas upp på mässor och därigenom slår undan benen för de befintliga produkterna.

Apples utveckling syns endast glimtvis genom patentansökningar (som leder till rykten). När en produkt väl är färdigutvecklad så är Apple även redo att sälja både produkten och visionen i stor skala.

”That an industry exists around rumors and leaks for unreleased products may be useful to Apple, but it is a side-effect of their product strategy, not the basis of their marketing. Consider that when Apple finally does release a product, the marketing tends to showcase the device itself in clear, comprehensible ways. Apple isn’t shy to make claims about the grandiose, epiphanal nature of its products because—whether they pull it off or not—they have built a culture in which every product they make is designed to be world class.”