En stark trend idag är att kunna erbjuda exklusivitet. Att vara först med det nya, för att få ut så stora fördelar som möjligt genom smart marknadsföring och massiv lansering.

Prince låter sitt nya album Planet Earth få världspremiär i Storbritannien idag. Men det är inte skivaffärerna som står för distributionen. Istället är det tidningen Mail on Sunday som skickar med albumet i dagens tidning, i en upplaga av hela 2,9 miljoner exemplar. För detta rapporteras Prince få 250 000 GBP, samt massor av uppmärksamhet inför sin kommande turné.

Skivbolag och distributörer som ska ta hand om detta album när det släpps till ordinarie försäljning (24 juli), är inte särskilt glada åt denna nya form av samarbete. Men räkna med att sådana här uppgörelser kommer att bli alltmer vanligt förekommande framöver.

Apple har lyckats mycket bra med i princip samma metod, genom att låta iPhone vara exklusivt kopplad till AT&T i USA. Förutom att AT&T förbundit sig att vara säljkanal, göra reklam, samt ta hand om support för iPhone, så får Apple dessutom en del av alla de månatliga betalningar som AT&T drar in via mobilabonnemang till iPhone. AT&T i sin tur har genom att koppla ihop sig med ett hett varumärke, fått massor med fri publicitet och plockat kunder från sina konkurrenter.

Genom sin lyckade lansering av iPhone, har Apple nu ett guldläge när det gäller att förhandla med mobiloperatörer i Europa och Asien om samma exklusiva upplägg som i USA. Mobiloperatörerna i sin tur vill såklart haka på succén och kan tänkas vara mer villiga att anpassa sig till Apples krav för att få del av iPhoneglansen.