Benj Edwards har fått till en riktigt intressant intervju med Steve Wozniak. Här ligger fokus på Woz intresse för spel.

Intressant är att Woz fick den avgörande motivationen för att skapa den första Appledatorn genom sin korta vistelse hos Atari. Steve Jobs arbetade innan Appleäventyret hos Atari, som då var pionjärer inom elektroniska arkadspel.

Woz hade på eget initiativ byggt en enkel variant av Ataris succé Pong och fick sedan i uppdrag av Jobs att skapa hårdvaran och logiken för Breakout efter väldigt enkla direktiv.

Woz tid på fabriksgolvet hos Atari, där färg hos spelen skapades genom plastöverlägg på de svartvita skärmarna, gav honom idén att alstra färgsignal till en vanlig TV med en komponent som bara kostade 1 USD.

När sedan mikroprocessorer blev överkomliga, var möjligheten till färg det som låg bakom skapandet av den första Appledatorn.

”I had a computer that I totally built around color at the center, computer second to that. I used the NTSC color signals, designed for games, and expanded that up to the computer level. The only thing I ever intended color to be used for was games, not productive computer use.”

Woz tog dessutom fram en version av Basic för att kunna programmera spel, samt hantera det arbete som han behövde göra hos sin arbetsgivare HP.

”It had to have a programming language. So I wrote a programming language, BASIC, and I called it Game BASIC. Every single note, every single folder I ever have, called it Game BASIC. It had two purposes: a language that you could program games, and my work at HP. I mean, It was totally designed to be a language that was good for games.”

Sedan visste jag inte att Woz faktiskt varit världsmästare i Tetris för Game Boy 1988.