Jag tycker Apples nya reklamkampanj Get a Mac är riktigt bra. Macfans har länge efterfrågat reklam som visar upp fördelarna med Mac. Att producera sådan reklam utan att den blir som all annan reklam (Med vår/vårt tandkräm/tvättmedel blir dina tänder/kläder ännu vitare än med konkurrerande produkter) är mycket svårt.

Den lättsamma stil som blivit resultatet av en personifiering av figurerna PC och Mac medger en annan ton. PC vill gärna vara lite hipp och är klart intresserad av de (för honom) nya uppgifter som Mac kommer med. Mac å sin sida har helt klart för sig att de fördelar han kan visa upp inte har någon motsvarighet på PC–sidan.

Men det vore inte Apple, i alla fall inte under Steve Jobs ledning, om inte några små förtäckta gliringar tillåts smyga sig in. En av de lurigaste är den konversation på japanska som Mac och den nya digitala kameran från den uppgående solens land har med varandra i slutet av filmen Network. Här säger hon med ett leende om PC: ”Hey, don’t you think he looks nerdy?”