Precis i kölvattnet på Apples lyckade butikspremiär i New York, går Dell ut och berättar att man ämnar öppna ett par egna butiker. Det är i och för sig kanske inte så konstigt att en egen butikskedja verkar lockande. Apple har ju lyckats rätt hyfsat på de fem år som gott sedan första Apple Store öppnades.

Det kommer dock att vara en avsevärd skillnad mellan Apples och Dells butiker. Går du in i en Applebutik kan du komma ut fullastad med nya sköna Appleprodukter. Från Dells butiker kommer du alltid ut tomhänt, möjligtvis har du en ordersedel i bakfickan.

Dell överger inte sin princip att bara bygga datorer på beställning. Du kan titta på, klämma på och testa Delldatorer i butikerna. Men vill du ha en så får du snällt beställa i butiken, för att sedan åka hem och vänta på paket.

Inte helt oväntat har Dell fått däng nätet runt för det kanske inte helt smarta konceptet med en butik som det inte går att handla fysiska produkter i. Gateway provade för några år sedan ett liknande koncept i USA, vilket slutade i fiasko.

Ovanstående bild har inget med Dells kommande butiker att göra. Den passar bara så bra ihop med den första, översta fejkbilden med Apples Kub som grund. Liknande experiment lär följa, vilka alla ökar exponeringen för Apples butik/ikon. Väl investerade 9 miljoner USD som sagt.