Även fast Apple smart nog håller sig borta från den just nu pågående, monstruöst stora konsumentelektronikmässan CES i Las Vegas, så svävar ändå Apples ande över de stora spelarnas uttalanden där.

Peter Kafka har gjort en genomgång av Microsofts och Sonys försök att emulera Apple vid sina framträdanden på mässan.

Bill Gates keynote försökte sig på Steve Jobs stil, men nådde inte upp till den nivån. En stor skillnad mellan Apple och Microsoft är skillnaden mellan att prata om sådant man skapat och kan leverera och sådant som man kanske kommer att skapa och leverera, någon gång.

Googles glans är inte särskilt stark när det kommer till marknadsföring. Man har mycket att lära av Apple vad gäller att ha sina tjänster redo när de introduceras. Larry Page meddelade att den nya kommersiella nedladdningstjänsten för video var igång, när allt man kunde se var betaversionen av den fria tjänsten, med minst sagt skiftande innehåll.

Till och med biljätten Ford ser till Apple (och Motorola) när det gäller att komma igen efter hårdare tider.

”Apple and Motorola had been written off less than a decade ago, just like the American auto industry. The headlines were grim. But Apple and Motorola went on the offensive. They redefined themselves, they refocused on their brands, and they connected like never before with more customers. They did it with products like the iPod and the Razr phone – products that have excited customers with bold design and innovation.”

Apple är smarta nog att se till att få allt fokus vid sina lanseringar, genom att inte dela sin arena med andra och sedan ha produkter som är färdiga att levereras direkt eller strax därefter.