Apples klassiska reklamfilm som introducerade Macintosh år 1984 var nära att bli lagd på hyllan utan att någonsin sändas. Faktiskt hade själva idén bakom filmen redan varit en hyllvärmare, den togs ursprungligen fram för att pusha Apple II redan 1982.

Här kan du läsa mer om, och se på resultatet kring tillblivelsen av den reklamfilm som så många håller för den mest nyskapande någonsin. En fascinerande mängd historier kring alla krångliga vägar som krävdes innan resultatet visades. Bland annat blev Steve Wozniak så bestört när han fick veta att styrelsen övervägde att inte sända det färdiga resultatet, att han var beredd att betala halva sändningskostnaden själv, om Steve Jobs stod för den andra halvan.

”One evening I was over at the Macintosh group, which I was about to join, and Steve grabbed me and said ’Hey, come over here and look at this.’ He pulled up a 3/4-inch VCR and played the ad. I was astounded. I thought it was the most incredible thing. Then he told me that the board decided not to show it. He didn’t say why. I was so shocked. Steve said we were going to run it during the Super Bowl. I asked how much it was going to cost, and he told me $800,000. I said, ’Well, I’ll pay half of it if you will.’ I figured it was a problem with the company justifying the expenditure. I thought an ad that was so great a piece of science fiction should have its chance to be seen.”

Missa heller inte att se den sekvens från Futurama som parodierar Apples 1984.