Piper Jaffray som gör ekonomiundersökningar har konstaterat att iPod shuffle och Mac mini överträffat förväntningarna vad gäller försäljning. Från att i december ha 0% av marknaden för flashbaserade mp3-spelare så har shuffle sopat banan med konkurrenterna, iPod shuffle har nu hela 43% av denna marknad med 1,8 miljoner sålda enheter. Antalet sålda Mac mini blev hela 138 tusen (varav jag använder en nu).
Man anser att även om iPodökningen saktar in så kommer den att vara en bas för expansion på andra områden. Genom en undersökning av 200 iPod-användare har man sett att iPod-köpare som har PC i högre grad kommer att gå över till Mac. Detta kommer att påverka Apple positivt under 2005 och 2006.
Även Merrill Lynch konstaterar att haloeffekten finns och tror att Apple kan ha hittat en formel för att leverera lättanvänd teknik till prylhungriga konsumenter.
Om du anser att glaset vanligtvis är halvfullt så finns en annan analys att hänge sig åt.