IKEA är den aktör som lyckats vara både smart, prisvärd och lätt att förstå sig på vad gäller smarta hem med stöd för Apple HomeKit. Grejerna ska ju faktiskt i första hand vara användbara i ett normalt hem och inte bara en prylfest för tekniknördar. Men här finns en outnyttjad potential för såväl Apple som Ikea.
Varför inte sälja Apple på Ikea, med en liten shop-in-shop på samma sätt som Ikea Family? Apples produkter skulle dessutom passa bra i avdelningen för Ikea Business och för att demonstrera de smarta hemprylarna.
Apple har även lärt sig av Ikea hur man undviker att betala skatt i de länder där pengarna tjänas in. Ännu en gemensam nämnare är att både Ikea och Apple radar upp sina anställda för att heja på nya kunder vid premiären för en ny butik, det var grym igenkänning på den traditionen i dokumentärserien Flatpack Empire från BBC.
Säkert skulle det dessutom bli lättare att få med sig Ikeaförskräckta partners till varuhusen (själv går jag gärna två varv på Ikea) och Apple skulle få en större exponeringsyta mot en bred kundkrets genom sin närvaro.
Ytterligare en bonus vore att få tyst på gnället kring dyra laddkablar till iPhone, nu när supersnygga, rejäla och MFi-certifierade Lillhult går att köpa för endast 79 kronor (endast i varuhus).
Nu väntar jag bara på att konceptet ska landa i medvetandet hos de som bestämmer, sedan går det bra att kontakta mig som konsult för att det ska landa helt rätt. Varsågod för tips globala giganter.
”Sladden är 1,5 meter, vilket är lite längre än standardlängden på de kablar som vanligen följer med din telefon. Praktiskt när du laddar på till exempel tåg eller kafé.”