Nu kommer signalerna på att Apple tagit intryck av kritiken mot App Store slag i slag. Phil Schiller slog till med ytterligare ett mejl till en missnöjd Macprofil genom att uppmärksamma Steven Franks iPhonebojkott. Glädjande nog verkar Apple ha öppnat upp och insett hur viktigt det är med en mer rak kommunikation vad gäller kritiken mot App Store och hela processen kring godkännande av applikationer.
Det sig även att de nya funktioner som lagts till på Apples webbplats för utvecklare verkligen fungerar. Det handlar främst om möjligheten att gå före kön vad gäller godkännande av applikationer i kritiska lägen. Något som är väldigt tydligt när en uppdatering av en redan etablerad applikation visat sig innehålla fel. Tidigare gällde samma process för alla, vilket innebar att kritiska buggfixar ställde till rejält med problem när behandlingstiden för godkännande kunde röra sig om veckor.
En uppdatering av BargainBin (som rapporterar prisändringar i App Store) till version 3.0 råkade ut för en kritisk bugg som missades innan den skickades iväg för godkännande. Det tog bara en kvart att fixa felet, men om inte uppdateringen skulle få ett snabbt godkännande var hela applikationen obrukbar, en förtroendekatastrof helt enkelt.
Kötiden för godkännande skulle normalt sett vara 14 dagar. Enda chansen var att ge de nya funktionerna på utvecklarwebben en chans. Ett meddelande skickades iväg om att få den viktiga uppdateringen godkänd snabbt och det gav resultat.
”We were pleasantly shocked when just 29 hours later we received an email informing us that the new update to BargainBin was “Ready for Sale.” We checked the App Store and there it was, version 3.0.1.”