MaxiMac arkiverad artikel 2007-12

iPhone eller Nokia Nxx

Publicerad 2007-12-03 9:17

En del i Apples designfilosofi alltifrÄn första upplagan av iMac, Àr enkla och unika produktnamn som Àr lÀtta att komma ihÄg, stava och begripa. Det Àr betydligt lÀttare att fÄ en kÀnslomÀssig koppling till en produkt med ett begripligt namn, istÀllet för produktbeteckningar som Àr mer eller mindre godtyckligt pÄhittade.

Ett tydligt exempel Ă€r iPhone, som stĂ„r pĂ„ egna ben och inte behöver luta sig mot tillverkarnamnet. Som jĂ€mförelse kan nĂ€mnas Nokias N–serie, med modeller frĂ„n N70 till N95, dĂ€r fĂ„ utom de allra mest tekniknördiga pĂ„ rak arm vet vilken modell som Ă€r vilken. Samma sak gĂ€ller alla de övriga stora mobiltelefontillverkarna.

Apples formel för namngivning Àr enkel, först ett tydligt varumÀrkesnamn, Mac, iPod, iPhone, Airport, eller Apple (frÀmst för tillbehör). Sedan ett tillÀgg som sÀger nÄgot om den variant det handlar om, Mac mini, iPod nano, Airport Express eller Apple Keyboard. Tekniska attribut kan Àven lÀggas till för att beskriva skillnaden mellan modeller, till exempel mellan iPod touch 8GB och iPod touch 16GB.

I stort sett har Apple följt denna princip i tio Ärs tid med stor framgÄng. Problemet med tillkrÄnglade produktnamn som förlorat sin mening var bland det första Steve Jobs tog itu med efter sin Äterkomst till Apple. Vilket innebar att helt enkelt rensa bort det mesta i sortimentet och förenkla produktuppstÀllningen baserade pÄ nya produkter i fÀrre varianter med tydliga namn.

Inte minst vad gÀller sökmotoroptimering blir trÀffsÀkerheten och genomslaget dessutom stort med tydliga och unika produktnamn.