MaxiMac arkiverad artikel 2007-09

NBC får snabb och hård replik av Apple

Publicerad 2007-09-01 1:01

NBC Universal har meddelat Apple att man säger upp sitt avtal om att sälja TV–program via iTunes Store från och med årsskiftet. Detta besked kom alldeles innan avtalets uppsägningstid på 90 dagar, annars hade det automatiskt förnyats.

Apple bet ifrån sig snabbt och hårt med sin replik. iTunes Store kommer inte att erbjuda några nya TV–episoder från NBC från och med nu. Detta för att undvika att kunder blir strandsatta utan nya avsnitt mitt i den TV–säsong som precis ska dra igång.

”Apple’s agreement with NBC ends in December. Since NBC would withdraw their shows in the middle of the television season, Apple has decided to not offer NBC TV shows for the upcoming television season beginning in September. NBC supplied iTunes with three of its 10 best selling TV shows last season, accounting for 30 percent of iTunes TV show sales.”

Omsorg om sin egen publik verkar inte varit något som NBC överhuvudtaget funderat på med sitt märkliga agerande. Apple påstår att NBC velat få ut mer än dubbelt så hög ersättning per avsnitt mot det fasta pris som gällt alltsedan iTunes Store började erbjuda TV–program till försäljning.

Priset per avsnitt idag är USD 1,99, prishöjningen från NBC skulle ha inneburit ett kundpris på hela USD 4,99. En komplett säsong av en TV–serie skulle med dessa priser kosta flera gånger mer genom iTunes Store än vad motsvarande DVD–box kostar.

Det är svårt att tänka sig någon vettig anledning till varför NBC skjuter sig självt i foten på detta sätt. Antagligen trodde de att Apple kunde skrämmas till att ge vika för en del av de otroligt korkade och kundfientliga förslag som de lagt fram.

Apples agerande däremot är klockrent. Apple vill helt enkelt inte spela med i den fars NBC skapat och klarar sig utan dumma utspel om konstiga prismodeller och påhittade farhågor om bristande DRM–skydd.

Jeremy Horwitz från iLounge har skrivit ihop ett helt excellent öppet brev till NBC som klarsynt förklarar varför TV–bolag inte kan ta hutlöst betalt för något som går att få tag i helt gratis med hög kvalitet, både på lagliga och olagliga vägar.

”Hi, NBC. It’s me, Jeremy. You probably don’t know me, but I’m one of your customers. That’s right, “customers.” Two years ago, that word wouldn’t have made any sense to either of us. The idea of paying money for your TV shows was next to ridiculous to me back then. Even today, I think it’s on the fine edge of foolish, and all it would take is one really dumb move by your company and I’d stop paying to watch your shows.”