MaxiMac arkiverad artikel 2006-09

Enögd analys av iPodpriser isärplockad

Publicerad 2006-09-19 9:24

John Gruber som driver Daring Fireball verkar ha som mission att få rätsida på klen analys och journalistik i Macvärlden. Nu senast gäller det en analytiker–rapport från Gartner, om att Apple skulle ha ohemult höga marginaler på det nya iPodsortimentet.

Som vanligt har denna text sedan rapporterats vidare helt oemotsagd på diverse Mac–sajter. Genomgången av bristerna i denna rapport är klart njutbar läsning för alla som gillar lite mer långtgående analys.

Gruber startar med den absolut mest grundläggande principen för marknadsekonomi, det här med tillgång och efterfrågan, för att ge en alternativ förklaring till Apples prissättning. Det finns ingen anledning att sänka priset, om det ändå inte går att producera mer än det som kan säljas på denna prisnivå.

”These analysts’ explanation for the high-margin pricing — that Apple is going for profits at the expense of market share — is certainly possible. But I offer another explanation: that Apple can only manufacture these new iPods so quickly, and that they expect to sell them as fast as they can make them, or nearly so, from now until Christmas at these prices.”

Om det vore så att alla företag alltid skulle prissätta sina produkter så lågt som möjligt skulle de flesta inte bli särskilt långlivade. Gruber ger här en mycket bra genomgång kring Apples smarta och mycket framgångsrika sätt att positionera iPod.

När andra tillverkare (Creative till exempel) gödslar marknaden med nästintill identiska produkter i en strid ström, så ser Apple till att ha lagom stora steg vad gäller funktioner, kapacitet och pris i en överblickbar modellserie.

Sedan är det säkert så att det inte skadar att ha en marginal att ta av för att möta eventuell konkurrens. Ger sig Microsoft in i musikspelarleken med Xbox affärsmodell (sälj hårdvaran med förlust) bör Apple ha ett motdrag att ta till. Likaså när försäljningen mattas av efter julrushen.