MaxiMac arkiverad artikel 2006-05

Creative fortsatt avundsjuka pÄ framgÄngen med iPod

Publicerad 2006-05-17 23:56

Creatives VD Sim Wong Hoo ger sig inte. NÀr det gÄr dÄligt för Creatives musikspelare sÄ skyller man pÄ marknadsledande Apple. Efter en satsning vÀrd 100 miljoner USD för att marknadsföra varumÀrket Zen, samt en kvartalsförlust pÄ 114 miljoner USD, gÄr man in för att stÀmma Apple för patentintrÄng.

Detta kan visa sig bli en kostsam historia för Creative. Skulle Apple vinna mÄste Creative inte bara betala sina egna rÀttegÄngskostnader, utan Àven Apples.

Arik Hesseldahl har nÄgra rÄd att ge Creative: SkÀr ned antalet modeller frÄn ett förvirrande antal av tjugofyra till sex; tre flashbaserade och tre hÄrddiskbaserade, alla med olika kapacitet. Detta recept har visat sig fungera bra för för marknadsledaren Apple.

Cristopher Breen har valt att illustrera den senaste episoden i följetongen Creative mot Apple genom en liten historia om bonden Steve och bonden Sim. En klart lÀsvÀrd och rolig analogi. SÄhÀr börjar sagan:

”Once upon a time there were two farmers, Farmer Steve and Farmer Sim, who produced grapes in a beautiful silicon valley.”