MaxiMac arkiverad artikel 2006-05

Sköna smÄ gliringar i Apples nya reklamfilmer

Publicerad 2006-05-04 0:26

Jag tycker Apples nya reklamkampanj Get a Mac Àr riktigt bra. Macfans har lÀnge efterfrÄgat reklam som visar upp fördelarna med Mac. Att producera sÄdan reklam utan att den blir som all annan reklam (Med vÄr/vÄrt tandkrÀm/tvÀttmedel blir dina tÀnder/klÀder Ànnu vitare Àn med konkurrerande produkter) Àr mycket svÄrt.

Den lĂ€ttsamma stil som blivit resultatet av en personifiering av figurerna PC och Mac medger en annan ton. PC vill gĂ€rna vara lite hipp och Ă€r klart intresserad av de (för honom) nya uppgifter som Mac kommer med. Mac Ă„ sin sida har helt klart för sig att de fördelar han kan visa upp inte har nĂ„gon motsvarighet pĂ„ PC–sidan.

Men det vore inte Apple, i alla fall inte under Steve Jobs ledning, om inte nĂ„gra smĂ„ förtĂ€ckta gliringar tillĂ„ts smyga sig in. En av de lurigaste Ă€r den konversation pĂ„ japanska som Mac och den nya digitala kameran frĂ„n den uppgĂ„ende solens land har med varandra i slutet av filmen Network. HĂ€r sĂ€ger hon med ett leende om PC: ”Hey, don't you think he looks nerdy?”