MaxiMac arkiverad artikel 2006-01

En återblick på Apples nyheter från MW Expo 2006

Publicerad 2006-01-21 13:01

Jon Gruber har gjort en grundlig genomgång av de nyheter Apple lanserade vid MW Expo för en dryg vecka sedan. Klart läsvärd sammanfattning med lite perspektiv och funderingar kring allt det nya.

Apples nya datorer blev inget dramatiskt avsteg från dagens design, ett smart drag av Apple.

”Internally, these new computers are almost completely different than their PowerPC brethren; but by using the same outer appearance, it reinforces the message that this transition is intended to be smooth.”

Spekulationerna om att Apple skulle ta hutlöst mycket betalt för de första nya Macarna avfärdas som dumheter.

”PCs typically cost less than Macs because they’re pieces of crap, not because Intel CPUs are less expensive than IBM’s or Freescale’s.”

Mac OS X 10.4.4 kallar han en widget release. Det enda synbart nya är nämligen en del omdesignade och några nya widgets. Han konstaterar tyvärr att de flesta widgets är väldigt USA–centrerade. Jag har själv undrat varför man åtminstone inte fixar till de vi kan använda i övriga världen, så att de fungerar riktigt.

iLife '06 får i stort godkänt. Äntligen har iPhoto blivit snabbare. iWeb får både ris och ros men vinner på att förbättras. Den kod som produceras går (för det mesta) att validera, men vacker är den verkligen inte. Tar man till sig ny standard (xhtml, css) så vill det till att förstå hur och varför den ska användas korrekt.

AppleWorks har försvunnit i och med de nya Macarna. iWork '06 fick tyvärr inte någon kalkylbladsfunktion. En grundläggande sådan bör tillkomma i någon form.

Den nya reklamen med Intelprocessorfabriken får mycket beröm. Liksom för min egen del så gillar Gruber stilen som håller nästintill Kubrisk (2001: A Space Odyssey) nivå. Intels ursäkter gentemot sina övriga kunder (tråkiga PC–burkar) är bara fernissa.

”Don’t believe it. Intel loves this ad. This ad makes Intel processors look better than any ad Intel has ever produced itself. The feeling this ad conveys is that Intel’s chips are going to be kicking some goddamn major ass inside Macs.”

Snälla Apple, när får vi se lite stilig reklam i svensk TV? Skulle det göra så ont i kassakistan att köra den här några gånger i TV4?

daringfireball.net