Jag har tidigare inte riktigt greppat vad Apple vill med sina butiker och dess nya fokus på att vara mötesplatser. Angela Ahrendts förklarar i denna intervju det hela på ett mycket bra sätt. Apple har dessutom på senare år breddat sitt sortiment för att möta behov och prisnivåer hos fler användare.

Apple behöver inte desperat försöka sälja det senaste och dyraste när hela produktlinjen ändå genererar samma höga marginal. Det viktiga är att hitta rätt nivå in i familjen Apple, sedan går det att gå upp eller ned vad gäller prestanda, förmågor och pris, allt efter behov.

Apple erbjuder produkter istället för att sälja produkter, vilket är en avgörande skillnad mot många andra företag. Det kommer inte att vara någon press på presumtiva kunder att köpa en iPhone X när en annan modell räcker till och passar bättre.

Den inställningen är mycket sympatiskt enligt min mening, som ofta propagerar för att ta hand om och använda det man har fullt ut, istället för att alltid sukta efter det senaste och dyraste, med funktioner och förmågor som man ofta inte ens behöver.

Apple vinner ändå i längden eftersom summan av den nytta du har av ett gemensamt och fungerande ekosystem i längden vinner över flashig design och tveksamma finesser. Det visar sig inte minst med iCloud där nyttan nu helt klart överstiger de tveksamheter som gick att se tidigare.

En familj som använder iPhone där bildhanteringen baseras på iCloud med extra lagringsutrymme och familjedelning, ger en stadig intäktsström till Apple och gör Apple till ett självklart val när det är dags att byta ut en gammal iPhone.