Jag har funderat en del kring vilket problem med elbilar som Apple skulle vara i en unik position att lösa. Svaret är det som alla elbilar brottas med. För att bli ett riktigt vasst alternativ krävs ett genombrott vad gäller batteriteknik. Kapaciteten behöver höjas och livslängden bli bättre med lägre vikt samt lägre tillverkningskostnad.

Apple prototypbil (Foto Andreas Wåhlström)

Att exklusivt knipa en ny batterimodell som svarar mot dessa krav och som går att framställa i stor skala skulle snabbt göra Apple till en seriös utmanare vad gäller elbilar. Rykten från Sydkorea siktar nu in sig på att ett litet, vasst företag med banbrytande batteriteknik har fått Apple som partner.

Men som vanligt ska alla rykten kring Apple, särskilt de som gäller helt nya typer av produkter, tas med en stor nypa salt. Nyligen snurrade ett patent som kopplades till Apple i ryktestorktumlaren, vilket senare visade sig tillhöra BAE Systems Hägglunds AB.

Bandvagn 206

Patentet gällde helt uppenbart midjestyrning för en bandvagn, men snurrade igång tankar om att Apple var inne på problemet med kollektivtrafik. Bandvagn är ett ovanligt och kan jag intyga, riktigt kul fordon att köra, men inte något som har med Apple att göra.

”Because batteries create most heat from the center due to chemical reactions, this company has created batteries where air flow and cooling are smooth in the center of batteries and this can minimize installation of separate cooling device or a device that prevents over-heating.”