Jag ser tyvärr flera tecken på att Apple håller på att tappa skärpan i hur nyheter introduceras. Det är ingen tvekan om att Apple ångar på vad gäller utveckling av produkter och integrering mellan produkter och tjänster. Det är i det där sista viktiga steget ut mot världen som det klickar.

Jag har inte varit nostalgisk efter Steve Jobs tidigare, men nu börjar det faktiskt märkas att Apple saknar en hängiven diktator i toppen. Någon som har det allra sista avgörandet att säga stopp eller kör för både stora och små saker som lämnar moderskeppet.

Att bara vara tillräckligt bra eller ta lagom urvattnade kommittébeslut är inte Apples stil. Apple är en sådan naturkraft i dessa dagar så allt rullar på för fullt ändå och kanske är det just där problemet ligger.

Apple iPhone 6

Här krävs en smakdomare som inte släpper igenom pinsamt dåligt förmedlade produktpresentationer eller reklam för iPhone 6 som förlitar sig på ostiga röstpålägg (även om rösterna råkar tillhöra Justin Timberlake och Jimmy Fallon). Bigger than bigger förresten, vad menar Apple egentligen med det?

Presentationen av iPhone 6 och Apple Watch kunde dessutom ha byggts upp betydligt bättre både dramaturgiskt och pedagogiskt. Kanske är jag bara överdrivet grinig, men jag kommer att se på Apple med mer kritiska ögon den närmaste tiden.

”Apple introducing the watch as ”The most personal device ever” doesn’t make it personal. Like love, it should be something your feel, not something you have to say out loud.”