Nokia and Blackberry shipments

Kanadensiska tidningen The Globe and Mail har publicerat en riktigt bra artikel som berättar historien om hur mobiltillverkaren BlackBerry misslyckades med att möta konkurrensen från iPhone. Det är en fascinerande historia som visar på misstag efter misstag när Kanadas teknikstolthet rasade från toppen till botten.

Horace Dediu har spunnit vidare på den historien och gör även en jämförelse med Nokia som gjort samma resa mot botten med i stort sett samma misstag som BlackBerry.

Problemet som båda dessa före detta giganter i mobilvärlden brottats med har varit en oförmåga att helt ställa om siktet så länge det försäljningsmässigt gått uppåt. När väl kurvorna dalade tvärt var det försent att göra annat än lama försök att hinna ikapp en verklighet och en utveckling som fått tid på sig att mogna.

Dedius spaning sätter även elegant fingret på varför Apple inte har och inte kommer att vara med i kampen om värdelösa marknadsandelar i lågprissegmentet. Det finns mer än nog att skörda i kvalitetssegmentet för Apple. Samtidigt går det att gradvis sänka tillverkningskostnader och erbjuda hög kvalitet och fortsatt innovation till allt lägre pris med fortsatt sunda marginaler.

”The iPhone was not a low-end disruption. It was exactly the opposite. The BlackBerry and the Nokia products were striving for the low end. They observed the discipline of constrained resources. They were expanding into emerging markets. They watched every fraction of a penny on the bill of materials. The low end was manna for the whole industry. ”