Hemligheten bakom varför ingen av medtävlarna kan kopiera Apple

Copy Apple C Mac Pillow from Zazzle.com

Horace Dediu publicerade för några dagar sedan en spaning kring det märkliga i att ingen konkurrent lyckats kopiera Apples affärsmodell och arbetssätt, utan nöjer sig med att plocka fragment av Apples metoder eller kopiera produkter. Charlie Kindel har spunnit vidare på den spaningen och kommit fram med den mest avgörande faktorn för Apples unika position. Slutsatsen är enkel och helt självklar så snart man tänkt på saken i 30 sekunder.

Apple bryr sig  bara om en kund – Dig.

  • Apple bryr sig inte om företag som kunder vilket Microsoft måste göra.
  • Apple bryr sig inte om annonsörer som kunder vilket Google måste göra.

Apple säger det själva gång på gång, man fokuserar helt på att göra de bästa produkter man kan för dig som användare och konsument.

”The behaviors required to delight the consumer are simply at odds with the behaviors required to delight businesses. You cannot do both simultaneously in a single organization and be excellent.”

Det här inlägget postades i spaning och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>