James Allworth har en intressant spaning om var den största risken för konkurrens lurar för Apple. Styrkan hos Apple är idag inte i första hand design utan logistik. Genom att ha skapat en riktigt effektiv kedja från komponentförsörjning till verktygsframställning och montering lyckas Apple slå sina konkurrenter på fingrarna även vad gäller pris och leveranskapacitet. Faran med det är att Apples underleverantörer också kan bygga upp detta kunnande och börja konkurrera med Apples egna metoder.

Typexemplet på det är Samsungs framgångar på mobilsidan. Allworth gör jämförelsen med hur Acer gick från komponentleverantör åt Dell till att ha byggt upp hela produktionskedjan för att sedan kunna konkurrera direkt med Dell.

Det är många tecken som tyder på att Apple håller på med åtgärder för att förhindra en sådan här utveckling. Bland annat genom att ta fram egna mobilprocessorer och skapa så avancerat hopsatta produkter att de är nästintill omöjliga att efterapa. Dessutom är det nu bekräftat att Apple plockar hem en del tillverkning på Macsidan till USA.

”While there’s no doubt that Google has played a key role in Samsung’s success by handing out a free mobile operating system to pretty much anyone who wants to build one — it is actually Apple, more than any other company, that is responsible for Samsung’s present success.”