Glenn Fleishman har en mycket läsvärd artikel som visar på hur Apples modell med regelbundna förbättringar av sina produkter är nyckeln till framgång. De som kritiserar Apple för att iPhone 4S eller nya iPad inte ser ut att skilja sig särskilt mycket från sina föregångare har inte förstått att det är en styrka och inte en brist. Med nya iPad siktar inte Apple på att de som köpte en iPad förra året ska byta upp sig. Målgruppen är istället helt nya iPadanvändare samt de som köpte en iPad för två år sedan.

Produktcykeln för en Mac är ännu längre. Här räknar Apple med att den MacBook Air eller iMac du köper idag ska räcka i minst tre år (så länge räcker AppleCare). Andra tillverkare försöker desperat konkurrera med lågt pris och obskura finesser men har inte tillräcklig kvalitet eller fokus på sådant som verkligen räknas i längden för att hålla över tid.

En annan fördom är att Apples kunder bara består av fans som sväljer allt från Apple med hull och hår. Verkligheten är att de allra flesta som köper Apples produkter helt enkelt vill ha bra grejer med kvalitet man kan lita på. Något som Apple bevisat att man kan leverera år efter år genom att hålla fast vid sin modell med ständiga förbättringar.

Den som köper en iPhone 3GS får en mer än två år gammal mobil med den senaste versionen av iOS. Den som köper en helt ny Android får istället oftast nöja sig med ett två eller tre år gammalt operativsystem som inte går att uppgradera. Apples produkter får en längre praktisk livslängd än konkurrenternas alternativ vilket lönar sig i längden.

För varje år släpper Apple en något bättre produkt till samma pris som föregående års modell. Det Apple tjänar in på stora uppköp och långa produktserier kommer oss konsumenter till del som prisvärda produkter med lång livslängd. Dessutom oftast med möjligheten att köpa förra årets modell till ett lägre pris. Med iPad har Apple haft övertaget både vad gäller pris och prestanda hela vägen från första generationen till dagens tredje generation iPad.

”I want to defend Apple’s incremental improvements as the basis of its success in the market, something its competitors seem baffled by, because they apparently don’t understand the difference between revenue and profit, and between delighting customers with products that can be used for several years and those that are obsolete before they’re even sold.”