Jag har inte hittat någon riktigt tilltalande summering av Appleåret 2011 förrän nu. Michael Kukielka måste ha rejält djupa fickor och har skaffat det mesta som Apple kom ut med förra året. Hans genomgång och topplista stämmer ganska väl med min syn på ett år som hade riktigt många tunga nyheter. Tunga på så sätt att summan av Apples erbjudande nu är nästintill oemotståndligt och försprånget till konkurrenterna så gott som ointagligt.

iCloud har trots sina brister knutit ihop säcken och gjort fördelarna med att köpa komplementerande Appleprodukter ännu större än förut. Apples affärsmodell anknyter väl till den grund för företagande som managementkonsulten Peter Drucker formulerade 1973. Det viktigaste målet för ett företag är att skapa kunder och det är något som Apple verkligen har insett och lyckats med på alla plan.

Apple har helt skippat myten att det i alla lägen gäller att tillfredställa aktieägarnas kortsiktiga intressen och satsar istället på att skapa de bästa tänkbara produkterna för sina kunder. Det har visat sig vara en mycket framgångsrik modell för att uttrycka det milt.

”There is only one valid definition of a business purpose: to create a customer.”
– Peter Drucker