Alltid läsvärda Andy Ihnatko har funderat kring kopplingen mellan den årliga nyhetstorkan i Applevärlden och det väl tajmade ryktet om att Apple skulle ge sig in i teveapparatsbranschen. När Apple haft sitt höstevent är produktmixen spikad över jul och nyår och inga produktnyheter av någon dignitet dyker upp förrän i januari. Så vad ska man då ta sig till som Applebevakare om inte gräva upp den gamla idén om att Apple ska revolutionera teveindustrin med egna platta skärmar och smart innehåll som kringgår de klassiska tevenätverken.

Visst vore det väl fiffigt om Apple lyckades få alla större innehållsleverantörer ombord på en lösning som frigör oss från tablåer och irriterande korkad vräkig reklam. Men det är nog ändå inte läge för en sådan lösning ännu, trots uppgifterna om att Steve Jobs knäckt problemet med att ta sig an denna marknad.

Apple TV räcker riktigt långt för den som vill frigöra sig från tablåer och klassiska kanalers reklamtvångströja, särskilt med lite trixande. Det gäller nog att nöta på ett tag till med de fördelar som går att nå med att ha iPhone, iPad och Mac integrerade med AirPlay genom Apple TV och din vanliga platta teve för allmän beskådan i hemmet innan det är läge att ta nästa steg.

Dagens tillverkare av platta teveskärmar har det riktigt tufft med att nå lönsamhet på en stenhård marknad med fallande priser, men visst, det har börjat experimenteras med smarta teveapparater lite här och där. Men ännu finns ingen lösning som känns tillräckligt övertygande för att byta ut det vi redan har. Men börja gärna med att skaffa en Apple TV till den platta teve du redan har.

”I don’t think an Apple HDTV will really be about the hardware, anyway. It’ll be about the software and the content, which are the keys to any Apple product. Siri, iCloud, and most importantly deals to license content in such a way that the user won’t feel like they have to feed coins into the side of the screen every time they want to catch a sitcom, will define any Apple HDTV.”