Jason Cross har författat en mycket vass och välskriven artikel som förklarar varför Apples konkurrenter inte kan ta fram något som kan konkurrera med MacBook Air varken vad gäller pris eller prestanda. Attityden och uthålligheten saknas helt enkelt för att ta fram riktigt innovativa produkter och sedan gradvis förbättra dem tills pris och prestanda möts. Apple är idag den enda datortillverkare som fixar denna nödvändiga kombination.

För att ytterligare strö salt i såren på konkurrenterna lyckas dessutom Apple i processen med att vara innovativa oftast muta in flera heta teknikområden där det helt enkelt inte är möjligt för konkurrenterna att få fram komponenter eller tillverkningsmetoder som kan konkurrera prismässigt när väl tillverkningsprocessen snurrar på. Vi har sett detta scenario vad gäller iPod (flashminnen), iPhone och iPad (touchskärmar) och nu upprepas det på alla nivåer vad gäller Mac.

Ingenstans är detta mer tydligt än i superheta MacBook Air som helt klart är den utvecklingsväg som bärbara datorer växlat in på. Förutom att ha börjat med att pressa Intel till att ta fram mer effektiva, strömsnåla och kompakta processorer, så har hela grundförutsättningen för en tunn men ändå stark och stadig dator blivit något exklusivt för Apple. Det chassie i aluminium (Unibody) som Apple nu använder i alla sina bärbara datorer går inte att tillverka utan väldigt speciella fräsmaskiner som endast är tillgängliga för Apples underleverantörer.

Att göra en tunn bärbar dator med samma kvalitetskänsla som Apples är ingen lätt uppgift utan den kostbara och exklusiva process som Apple arbetat fram under lång tid med sin unibody. Apples innovationer såsom unibody, kan vid debuten verka vara gimmickartade, men de har ofta ett mer långsiktigt mål att uppfylla med produkter som när de först debuterar endast existerar som planer eller prototyper för framtiden. När konkurrenterna vaknar till och defensivt försöker imitera Apples design, är Apple redan steget före med nästa generation.

”You have to take a risk to build something nobody has told you they want, because they don’t know they want it yet, and then you have to invest in it and stick with it until you get it right.”