Dagens nyhetsskörd känns som en tipping point vad gäller Apples dominans inom världen Post–PC. En perfekt storm av rapporter inom de områden där Apple spinner på alla cylindrar (det vill säga alla sorters personlig teknik som är ny, fräsch och visar enorm tillväxt) målar upp en tydlig bild. Apple vinner och det gäller för övriga på marknaden att förhålla sig till och anpassa sig till detta faktum, annars är det game over.

IBM som startade hela vågen med överkomliga PC för 30 år sedan, kände av vart vinden blåste redan 2005 när man sålde av sin PC–tillverkning till Lenovo och de har sedan kunnat förhålla sig på ett smart sätt till Apple. Lenovo i sin tur har till och med svårt att konkurrera med Apple på hemmamarknaden i Kina där tillväxtpotentialen för Apple är enorm.

Nu verkar HP vara nästa riktigt stora PC–tillverkare som är beredd att ge upp inför Apples snabba expansion på fältet för mobil datorkraft. Det man i så fall väljer att satsa på är detsamma som IBM, mjukvara och tjänster.

”Hewlett Packard, the world’s largest PC maker, has announced plans to spin off its PC business and scrap its recently acquired webOS smartphone and tablet business to focus on software and services.”

Datortillverkarna kan inte som förr konkurrera med lägre pris eftersom de avancerade produkter som efterfrågas helt enkelt inte går att tillverka och sälja billigare än vad Apple redan gör. Den mördande priskonkurrensen har ätit upp alla marginaler hos PC–tillverkare som sedan inte mäktar med att utveckla innovativa produkter med högre kvalitet.

Patentkriget på den mobila sidan får märkliga konsekvenser när insatserna höjs. Hur Google ska kunna bärga kostnaderna för köpet av Motorola Mobility och samtidigt erbjuda skydd vad gäller patent till sina Androidlicenstagare är en klurig fråga. Den förtroendeskada som HTC, Samsung och andra åker på genom nederlag och försäljningsstopp i patent– och varumärkesprocesser ger en tvekan hos konsumenter om Android som plattform är värd att satsa på.

Apples modell med egen utveckling av både hårdvara och mjukvara, kombinerat med rationell tillverkning, har helt enkelt visat sig oslagbar. Fördelarna är så stora med att både som konsument och utvecklare befinna sig inom Apples sfär att alternativen faller bort i allt snabbare takt. Företag som vill fortsätta att behålla någon sorts relevans får antingen hitta egna nischer eller se hur de kan bidra till det ekosystem som Apple bygger och vi som konsumenter vill ha.