Äntligen har USA fått tillgång till ljuvliga Spotify. Nu får även vännerna på andra sidan pölen möjlighet att själva uppleva friheten med snabb åtkomst till musik varsomhelst. Just snabbheten och upptäckarglädjen med Spotify samt möjligheten att dela med sig av lyssnandet till sina vänner eller vem som helst på nätet, är något som iTunes med sin affärsmodell inte kan matcha.

Spotify har tunga företag som Coca Cola, Chevrolet, Motorola, Reebok och Sonos med sig i lanseringen och affärsmodellen fungerar ypperligt just för marknadsföringsaktiviteter där andra kan få goodwill genom att haka på Spotify. Telia har säkert dragit mycket stor nytta av sin sammanlänkning med Spotify till sina mobilabbonemang.

 

Lycka till däröver, det kommer att bli intressant att följa hur lanseringen tas emot och även att se hur den påverkar Apple och iTunes.Nu hoppas jag bara på snabb lansering av en app till iPad och bättre möjligheter att organisera spellistor i Spotify.

För övrigt tror jag att vi får vänta på OS X Lion till nästa vecka. Spotify skulle nog inte lanserat idag om de inte varit säkra på att undvika konkurrens från Apple vad gäller mediatäckning.

”Those who have tried Spotify know it’s like a magical version of iTunes in which you’ve already bought every song in the world.”
–Wired